Blog

november 2013

november 2013
Goed dat je gevonden wordt, beter dat je gezocht wordt...
...over het verschil tussen SEO en BEO Lees de bladen, de blogs of tik het in in de Google zoekbalk en je zult merken dat SEO (Search Engine Optimalisation) een hot topic is. Logisch natuurlijk want steeds meer merken en consumenten zijn digitaal actief. De strijd om een plekje in de 'gouden driehoek' van de zoek- machines wordt hierdoor steeds heviger. En we besteden steeds meer tijd, geld en moeite aan het verkrijgen van de zo felbegeerde topvermelding. Wanneer we dit goed doen is de beloning daar: we staan hoog in de ranking en hebben daardoor meer kans om aangeklikt te worden, gevonden te worden. SEO is dus eigenlijk een instrument om de kans te vergroten om gevonden te worden. Geen onbelangrijke, dat niet, maar is het het ei van Columbus? Stel je bent trotse eigenaar van het gloednieuwe merk kinderschoenen 'Growupz'. Door veel moeite te steken in SEO sta je hoog in de ranking als er zoekwoorden worden ingevoerd als 'kinderschoenen', 'meisjesschoenen', 'jongensschoenen', 'kinderlaarzen' etc. Afhankelijk van de zoekterm scoor je een ranking van 2 tot 6, samen met Zalando, Piedro, Schoenenreus, Petit Shoes en Noortje's Kinderkleding. Als ze dan uit dit rijtje kiezen voor 'Growupz' ben je uiteindelijk gevonden... Wat zal er gebeuren als je dezelfde moeite steekt in BEO (Brand Equity Optimalisation)? Als je ervoor zorgt dat de consument weet dat je de beste kinderschoenen maakt. En dat ze van mening zijn dat je de leukste collectie hebt. Dat er lovend over je merk wordt gecommuniceerd in social media. Dat 'Growupz' een merk is waarmee je gezien mag, of zelfs gezien moet worden?
Zouden die consumenten zoeken op termen als 'kinderschoenen'? Of typt het overgrote deel 'Growupz' in omdat ze eenvoudigweg jouw merk (alleen jouw merk) zoeken? Zoals er gezocht kan worden op iPad of tablet, Audi of personenauto, Nikon of spiegelreflex,
Luxaflex of horizontale lamellen? En wie staat er dan op de eerste plaats? keep ahead of the herd!